Artefakt za svemirsko putovanje
  Korpa: [ ] Ukupno:
 Non-Fiction >>

Kosmoteoros


Stvarnost nije
kao što izgleda


U potrazi za Fibonačijem


Pisma iz Latinskog kvarta


Misliti, brzo i sporo,
9. izdanje


Naučna i
alternativna
medicina


Komplet knjiga
Mičija Kakua


Astrobiološki pejzaž


Deset lekcija
za svet posle
pandemije


Zabluda o Bogu


Šta pije krava? Psihologija
racionalnog
mišljenja


Kognitivne osnove jezika


Vakcine i njihovi protivnici


QED – neobična teorija svetlosti i materije, 4. izdanje


Cvjećarnica u kući cveća, 5. izdanje


Deset najvećih zabluda o kapitalizmu


Taleb - komplet
od 5 knjiga


Crni labud,
6. izdanje


Kovid 19 –
pandemija između
nauke i politike


Cinične teorije


Do kraja vremena


Božja jednačina


Velika tišina


Paralaksa - vodič za razumevanje stvarnosti


Paradoks necepanja atoma


Čovek koji je
suviše znao


Opsesivni genije


Šum – nesavršenost ljudskog rasuđivanja


Mala zvona – o srpskoj medicini i zdravstvu


Ponoć u
Černobilju


50 logičkih
grešaka


50 kognitivnih
pristrasnosti


Antikrhkost


Grip


Prerastanje Boga


A šta ako vreme ne postoji?


Šta je SETI?


Kvantna revolucija


Koža u igri


Varljiva
slučajnost


Prokrustova
postelja


Budućnost čovečanstva


Jugoslavija i svijet 1968.


Istina o raku


Reka iz raja,
2. izdanje


Fizika nemogućeg,
3. izdanje


Paralelni svetovi,
3. izdanje


Budućnost uma


Variola vera


Tajne veze


Šta je najbolje
za vaše dete


Istina o vakcinama


U Americi


Opšta teorija žirafa


Šta je kapitalizam?


Elegantni kosmos


Tkanje svemira


Skrivena stvarnost


Izumiranje


Hiperprostor


Ajnštajnov kosmos


Crni labud (tvrd povez)



Sva izdanja


  >>

%
popusta

 OPIS KNJIGE

LEONARDOVSKI DUH DRUGE RENESANSE

Savremenicima je to najteže da uoče. Tako je oduvek bilo. Od drveća ne vide šumu. A šuma je ogromna. I nadasve bujna. Veličanstvena šuma doba u kome imamo povlasticu da živimo.

Samo je jednom u ljudskoj istoriji bila takva. U doba evropskog Preporoda. Najveći broj savremenika Prve Renesanse, ophrvan banalnostima običnog života, uopšte je, međutim, nije prepoznao kao takvu. Nije im zameriti na tome. Ni žitelji početka drugog milenijuma nisu pronicljiviji. Kome među nama ovo vreme izgleda kao Druga Renesansa? Možda samo šačici najdalekovidijih, obdarenih sposobnošću da skučene vidike svakodnevice podrede nemerljivo širem vidokrugu istorijske perspektive.

Leonardo je svakako uživao ugled u svojoj sredini, ali ko bi tada i pomislio da ćemo ga i pola milenijuma kasnije slaviti kao genija? A još manje bi naslutio zašto ga danas takvim smatramo. Nije to samo stoga što je bio zadivljujući slikar. Niti samo zbog toga što su se u njegovoj glavi začeli izumi do čijeg je ostvarenja trebalo da proteknu stoleća. Bilo je u Renesansi i drugih velikih slikara i podjednako domišljatih izumitelja.

Ali sasvim su retki bili oni koji su u sebi objedinjavali ova dva prividno udaljena pola – umetnost i nauku. To je ono što je ponajpre izdvajalo Leonarda.

Cinici s kojima delimo ovo vreme povremeno se oglase tvrdnjom da je tako nešto bilo zamislivo jedino u Prvoj Renesansi. Leonardo danas više ne bi bio moguć. Mogao bi da bude ili veliki umetnik ili veliki naučnik. Ne i jedno i drugo.

Ovo viđenje nije bez osnova. Savremeni naučnik mora da zna daleko više od svog kolege pre pet stotina godina. A sticanje znanja, pored ostalog, traži ogromno vreme. Ne ostavlja mesta gotovo ni za šta drugo. Ponajmanje, reklo bi se, za bavljenje umetnošću.

Zbilja, znate li nekog naučnika koji ima nešto ozbiljno da kaže o umetnosti? Naučnika koga, zapravo, umetnost uopšte dodiruje, osim u smislu razonode ili hobija? Ne pada vam niko na pamet? Nije ni čudo. Uistinu nema mnogo leonardovskih ljudi u našem vremenu. Ali stoga su dragoceniji. Tim pre kada potiču iz jedne male kulture koja nikada nije bila naročito blagonaklona prema svojim izuzetnim neimarima.

Možda nema mnogo građana Srbije kojima ime Milana Ćirkovića nešto znači. Ali to znatno više govori o njima nego o njemu. Njegovo ime prepoznaju i uvažavaju tamo gde je to bitno. U velikim svetskim naučnim krugovima gde slovi za jednog od najizvrsnijih mladih kosmologa. Otvorene su mu stranice najprestižnijih stručnih publikacija. Knjige mu objavljuju najugledniji naučni izdavači.

Ali ovim se nipošto ne iscrpljuje Milanova jedinstvenost. Ako niste imali prilike da slušate njegova zanosna predavanja kako o zbivanjima na samoj liniji fronta nauke tako i o događajima iz njene istorije, ni ne slutite koliko ste propustili. Sretati se s njim u manje formalnim prilikama takođe je izuzetan doživljaj. Mnogi sati koje sam proveo u razgovorima s Milanom bili su za mene neponovljivi intelektualni podsticaji koji su mi otvarali prozore ka najvišim visovima koji se mogu domašiti u ovom vremenu.

Prilikom tih susreta doznavao sam i za druga Milanova zanimanja. Zadivljeno sam posmatrao kako se preda mnom ukazuje jedan čudesno radoznao i mnogostran duh koji moćno pobija skeptičku procenu da više ne može biti leonardovske širine. Uz ubedljivost i nadahnutost što nimalo nisu zaostajala za onima kojima se odlikuju njegova istupanja u svojstvu naučnika neopazice bi skliznuo na polje umetnosti, pokazujući da, zapravo, nikakvog prelaza nije bilo. Za njega, baš kao i za njegovog velikog preteču, bili su to samo različiti vidovi ispoljavanja nedeljivog bogatstva sveta kome pripadamo.

Knjiga koju počinjete da čitate himna je upravo tom jedinstvu. U njoj naučnik priča o umetnosti, a umetnik dopunjuje naučnika. Ako uistinu želite da budete savremenik Druge Renesanse, ovo je delo koje neizostavno morate da pročitate.

 Kreativna Evropa >>


Heliksov izdavački
projekat u okviru
programa
Kreativna Evropa


 NOVO! >>

Vodič kroz vasionu
za skeptike



Bele rupe



Kvantna nadmoć



Zao zrak



Crne rupe


 IZDVAJAMO! >>

Sedam crkvenih
tornjeva


Sećanje na vodu


Detalji


Dolazak


Plavi tonovi


Psalmi


Kad ja pevam,
igraju planine


 Fiction >>

A Babukar je išao prvi


Staklena bašta


Mrak dolazi iznutra


Priče lutalice


Perničke priče


Zauvek samo tvoja


Mis Islanda


Magnetno brdo


Viči tiše, bato


Kao dar


svet je bio moj


Sekira u
tvojim rukama


Pertu


Pismo-glava


Kratka teorija o
putovanju i pustinji


Konstantina
i njeni paukovi


Ribe nemaju noge


Ljubavnici poliglote


Darla - 172 sata
na Mesecu


Zamor materijala


Breme


Zemlja koju gazimo


Svinjski kvartovi


Kraljevi dani


Tamno je ostrvo


Pokretni horizont


Među drvećem


Jezero


Ostrvo Krah


Dvostruko staklo


Prosečna
vrednost sreće


Žega


Osetljivi čovek


Budućnost počinje
u ponedeljak


Bata je sit


Poslednji čuvar
ostrva Elis


Srce na kapiji


Mora da sam jednom
hodala po mekoj travi


Novac od Hitlera


Mađioničar


Holandska devica


Merilin bez kostiju


Prostori


Priča o Jonu


Dnevnik jednog neverstva


Aha


Trešnjino drvo i stara osećanja


Mod i Aud


Smrt vozi audi


 
 


copyright©HELIKS